Followers

Monday, March 29, 2010

Ambil Kesempatan

Aku ni tak la baik..tapi tak la jahat jgk..kire tengah2..Kirenye kalo ade org mintak tolong kat aku, kalo aku rase aku boleh tolong, aku tolong..kalo tak boleh, aku cakap la tak boleh..
Tapi disebabkan kebaikan aku yang tak seberape ni..ramai je org yang cube nak ambil kesempatan kat aku..
Contohnye:

Kes 1
"Malina boleh tak tolong gi UPM ambil sebutharga..aku tak sempat nak gi ni..pagi ni ade meeting kul 9.30am dgn bos2.."

Ape dalam hati aku cakap:
Eh, rumah ko tu dgn UPM tak sampai pun 15min..& meeting ko kul 9.30am..& UPM tu bukak pukul 8.00am..ko masuk ofis lak kul 9.00am..so, between that time..kan ko bleh gi UPM beli sebutharga & pastu baru datang ofis..boleh pikir tak?
Dan yang aku paling geram tu, aku nak ke UPM tu dekat sejam..tol lagi..& customer aku semua kat KL..aku nak ke KL tu pun dah dekat sejam..ape, ko ingat aku ni despatch ko ke???

Kes 2
"Malina boleh tak drive..kete aku ni tak boleh naik lebih 3org"

Ape dalam hati aku cakap:
Kete aku pun Viva gak cam kete ko..boleh je naik sampai 5org..tak de hal pun..

Kes 3
"Malina, ade gi IMR tak?..nak mintak ambik kan PO"

Ape dalam hati aku cakap:
Semua ingat aku ni despatch

Kes 4
"Malina, ko bayarkan dulu ek..aku tak kuar duit lagi"

Ape dalam hati aku cakap:
Nasib ko pun tak berkira dengan aku..so aku pun tak berkire dgn ko..

Ni lah some cases orang suke ambik kesempatan kat aku..and maybe masalahnye datang dari aku gak sebab aku tak cakap tak boleh..kalo aku tak suke pun, aku still buat..so, org assumed aku ni sanggup semua org bile diaorg memerlukan pertolongan..is it fair???

Kalo bleh aku tak nak jadi kawan yang menyusahkan kawan..
Ye, sometimes memang kene mintak tolong kawan..tapi jgn la lebih2 sampai susahkan orang..

__________________________________________________

Pagi ni aku dengar HotFm..tajuknye "Lirik Lagu yang Kene Dengan Anda"..
So, ramai la caller2 yang hantar SMS & call cakap lagu ape yang kene dengan diaorg..
Dan ade 1 caller ni..call nangis2 citer pasal dia & bfren dia..& lagu yang betul2 describe dia punye kes tu..
Makcik, kot ye pun ade problem tak yah la dok mengadu kat radio..satu Malaysia boleh dengar..tak malu ke?..or maybe dia memang memerlukan kaunselor, so better gi kat Klinik berdaftar..dah la salah die..bukan lelaki tu..so, aku yang dengar pun naik malu..mcm menjatuhkan maruah je..sebab perempuan ni yang psiko nak dengan lelaki tu..

Adoii..manusia2..

Malynn:)

No comments:

Post a Comment