Followers

Wednesday, March 3, 2010

Rezeki

Memang betul kot orang cakap rezeki yang kite dapat tu sebenarnye di dalamnye ade skit hak untuk orang lain..contohnye anak2 yatim o fakir miskin..sebab tu disarankan beberape % dari gaji tu dizakatkan..actually, bukan dalam Islam je tau tapi dalam agama lain pun sama sebab ada member chinese aku cakap die pun ade ketepikan a few % from her salary untuk di bagi pada badan2 kebajikan ni..

Tapi sebenarnye aku tak buat pun semua tu..aku yang tak ikhlas nak buat semua tu lagi..walaupun kadang2 dapat gaji lebih skit..still tak buat jugak..
Dan sebab tu lah kot duit asyik tak cukup je..or just cukup2 je..

And semalam tetibe member aku kat UKM message, cakap nak mintak tolong sebab dia dah 2bulan tak keje & ni baru 3hari start keje baru..so, duit kete & rumah xdapat nak bayar..and dah 3hari aku ade training yang dari pagi sampai la ke petang..tu yang aku tak sempat2 nak reply message die..
And petang semalam after training baru call die and tanye ape masalah die..emm, kiteorg satu geng mase kat UKM tapi dah keje ni kiteorg jarang gak la nak keep in touch sebab die kat Johor, 2 org lagi kat Pahang, aku lak kat Shah Alam cume dalam setahun kiteorg cuma dapat jumpe sekali je..tambah2 sorg tu dah kahwin & sorg lagi nak tunang & member aku yang ni pun nak tunang..so, memang banyak mase habis dgn special one masing2..

So, setelah bercakap2 & difikir2 kan balik..aku bagi je la dia pinjam..kalo dia tak dapat nak bayar pun tak pelah..atleast duit yang aku dapat bulan ni aku dah spend skit untuk tolong org yang dalam kesusahan..

Emm, kadang2 aku selalu complaint itu ini pasal keje..tapi bile tgk org yang takde keje pastu banyak hutang nak bayar, so aku kene bersyukur sebab aku masih ade punca pendapatan & aku pun xpernah lagi tak de keje since habis belajar wpun aku just keje kat supermarket je dulu..

Malynn:)

No comments:

Post a Comment