Followers

Thursday, April 15, 2010

Yang Tak Pernah Saya Sangka

Mase kecik2 dulu, mase kat kampung..ape yang aku pandai adalah main..main macam2..cam rounders, tuju kasut, tuju tin, mandi kat paya semua..
Time belajar lak, aku bukan la pelajar yang pandai..mase sekolah rendah, aku cume seorang pelajar biase je..sedehana..tak pandai sangat pun..

Pastu bile dah masuk sekolah menengah, baru aku bertekad nak belajar sungguh2 untuk PMR..sebab aku jeles tengok member2 aku yang lain dapat sekolah asrama..
Pas PMR, dapat result yang ok..aku dapat la offer gi MRSM Chenderoh tapi sekarang dah tukar name jadi MRSM Lenggong..

Kat MRSM pun aku pelajar yang biase2 je..result SPM pun ok2 je..tapi alhamdulilah, aku dapat masuk matrik yang sangat bagus dan best..Matrik kat Kolej MARA Seremban..best sangat belajar kat sane..
Pas matrik, aku dapat masuk UKM..ambik kos Chemical Technology..pengaruh dari senior2 UKM yang datang mase bagi motivasi kat Kolej MARA Seremban tu..lagi pun aku quiet cemerlang dalam subjek Kimia..

Kat UKM, aku cube belajar bersungguh2..cube nak dapatkan pointer yang bagus, dapat anugerah Dekan semua..tapi tak dapat..result pun ok2 je..tapi alhamdulillah..aku tak pernah failed any subject dan dapat grad dalam tempoh 3 tahun seperti yang ditetapkan..

Pas habis belajar, aku cari keje..start keje kat pasaraya WARTA, Bangi jadi promoter..pastu dapat kerja kat IMU..then sampai la aku dapat kerja sekarang..kat Fisher..

Walaupun mase kecik2 aku selalu letak cita2 aku nak jadi Doktor, Cikgu, Nurse (kan ade borang yang kite kene isi mase sekolah rendah, yang tanye cite2 nak jadi ape)..sebenarnye, bapak aku yang tolong tulis aku nak jadi ape..dan aku tak tau pun kerja cam aku sekarang ni wujud kat dunia ni mase aku kecik2 dulu..

Dan apa yang aku tak sangka adalah bile aku dah besar ni, aku dapat dok kat hotel kalo gi mane2 macam bercuti ke..outstation ke..sebab mase kecik dulu aku rase orang kaye je boleh dok kat hotel tu semua..orang macam aku ni mesti tak kan merase semua tu..

Lagi satu, naik kapal terbang..tu pun satu benda yang agak jakun bagi aku..mak bapak aku mane la pernah bawa aku naik kapal terbang semua tu..tu pun bagi aku, adalah satu benda yang mustahil untuk aku dapat sebab aku anggap tu untuk orang kaye gak..tapi alhamdulillah..bile dah besar ni, aku merase gak naik benda yang boleh terbang ni..hihi



Pastu nak gi ke luar negara..satu benda yang tak pernah aku impikan mase kecik..kalo teringin nak gi pun, aku nak gi America sebab kat citer2 orang putih banyak sebut2 pasal America ni.. Dan aku tak tau negara2 lain yang ade dekat dunia ni sampai la aku mule belajar geografi, sejarah semua tu..Alhamdulillah, dapat gak aku merase gi negara orang hari tu..walaupun aku tak dapat gi belajar kat sane macam member2 aku, tapi aku dapat gak la berjalan2..
Sebenarnye, conclusion of the story..aku tak pernah bercite2 tinggi mase kecik..nak naik kapal terbang..nak gi luar negara..ape yang aku bayang kan, aku just dok kat kampung sampai aku tua..kahwin dengan orang kampung dan kerja kat kampung..
Tapi sejak aku dah keluar & belajar kat sekolah asrama yang terdiri daripada bermacam2 orang..buat aku sedar yang aku perlu berubah menjadi orang yang bercite2 tinggi..yang nak capai sesuatu dalam hidup ni..walaupun kadang2 cam tak dapat tapi sekurang2 nye aku dah cube untuk menggapainye..aminn:)

Malynn:)

No comments:

Post a Comment