Followers

Sunday, May 23, 2010

Ikan Sungai

Aku gi Restoran Bob’s Corner semalam..tapau nasik..kedai ni lauk2 nye memang sedap..masakan ala kampong..ade rase la masakannye..tapi mahal skit harga nye..sedap punye pasal, mahal skit takpe la..
Tengah aku survey2 nak ambil lauk ape, last2 aku ternampak satu ikan ni masak sambal kering..

Nak tau ikan ape??..hihi

Ikan Sepat..aku memang suke ikan ni..yelah, dok kat Bandar ni susah la nak jumpe ikan ni..kalo nak makan ikan sungai, selalu makan ikan keli..tapi tu pun ikan keli bela..

Lunch saya semalam


Ade kisah kenape aku aku suke makan ikan sungai ni berbanding ikan laut atau ikan yang besar2..

Kalo kat rumah kiteorg, mase keik dulu kiteorg adik beradik satu keluarga memang layan ikan2 sungai..contohnye, ikan sepat, ikan putih & ikan tembakang..sebabnye??

Keluarga kiteorg tak la senang sangat..dan bapak aku adelah seorang survivor..so, salah satu cara nak cari lauk bagi kiteorg makan adalah dengan berikan..Berikan disini bermaksud macam memancing tapi bukan duduk dengan pancing dan tunggu sampai ikan makan umpan..tapi berikan cara bapak aku adalah tahan bubu (sebenarnye kitrog panggil benda tu name lain tapi aku tak tau nak eja camne..hahaha)..bapak aku akan tahan bubu ni kat parit2 & paya2 kat dalam kebun kelapa sawit (bapak saya adalah peneroka Felda ye)..Pastu cam esoknye, bapak aku akan gi tengok bubu ni..selalunye memang banyak giler ikan2 sepat or ikan putih yang dapat..kadang2, belut pun dapat..keli & haruan pun ade kot..kiteorg yg budak2 ni ape lagi, memang suke la..tambah2..kalo mak aku goreng garing2..macam makan keropok je gayanye..

Kadang2, makcik aku tanye kenape kiteorg adik beradik ni tak layan ikan besar2..ni la sebabnye..kami dibesarkan dengan ikan2 sungai yang lagi sedap dari ikan laut tu..ape2 pun saya makan dulu ye…layannnn..
Malynn:)

1 comment: