Followers

Wednesday, March 16, 2011

Graduate Malaysia Vs Graduate Oversea

Ok, ni kisah pergi interview semalam..ade 5 orang candidate sebenarnye tapi aku jumpa sorang jelah..
budak lagi..fresh grad..dari London ye dan bidang Pharmacology which is this the best candidate for the post of Sales Executive at Pfizer tu..sebabnye company ni supply ubat dan drug untuk hospital, klinik dan pharmacy..

Aku punye interview patutnye pukul 10.30 dan ini adalah second interview dan first interview was last week..
Dah lame aku tak pergi interview yang betul-betul interview..last pergi rasenye mase apply PTD dulu kot..since that, dah tak ade pergi formal interview macam sekarang ni..nervous giler..

Conversation between that girl & me:

Me: Hi, datang interview ke?
G: A'ah, diaorang suruh tunggu..ni my first interview and continue terus dengan second interview..
Me: Grad dari mane..?
G: (Aku lupe name U dia) London..bidang pharmacology..
Me: Oh I see..
G: Eh berape ye gaji u letak..I rase cam sikit je I letak ni..
Me: Berape u letak?
G: 2700..sikit kan..malu la nak bagitau u..
Me: Eh adik, mahal la tu..u kan fresh..range gaji kat Malaysia ni 2000 je or habis-habis 2200..akak yang keje 3 tahun lebih ni pun tak sampai lagi gaji camtu...oh, lupe U grad oversea kan..
G: A'ah..my friend semua letak 3000 tau..

Boleh ye camtu..memang diskriminasi..padahal..same je smua grad degree..just sorang dekat oversea and sorang kat Malaysia..

Habis tu yang grad dari Malaysia ni tak berkualiti la ye..tu yang ade gaji beza giler..

Ntah la..tapi aku rase company ni more looking for experienced people..hope so..

Malynn:)

No comments:

Post a Comment