Followers

Thursday, August 25, 2011

Panduan Membeli Rumah


Sebagai seorang yang masih muda remaja, walaupun umur dah 26 tahun..kawan-kawan sudah beranak 1 or 2 kalau dapat twins..aku still rase diri aku muda..dan banyak lagi ilmu yang tak lengkap didada..

Antaranye, hal-hal membeli rumah..

Processnye agak merumitkan tapi sebagai pembeli, kite kene tau perkara-perkara basic ni..supaya tak ditipu..plus nak beli rumah ni involved banyak pihak dan agreement pun ade 2-3x jugak..

Kalau anda tak yakin, boleh tanye pada orang yang dah melalui process membeli rumah ni..

Rumah ni pun ade dua kategori:
1) Rumah yang belum siap
2) Rumah yang dah siap

Untuk rumah yang belum siap, procedure nye agak senang..normally just pergi ke developer office dan pilih lah projek perumahan yang anda suke dan berkenan..
Kemudian, letak lah duit deposit untuk booking..normally dalam RM500 to RM1000 depends on house's price..

Dan lagi senang, semua hal-hal berkaitan pinjaman, perjanjian jual beli akan diuruskan dan sesetengahnye semua kos ditanggung oleh developer..

Aku rase yang lainnye antare dua kategori rumah ni, part ni jelah..

Macam aku, aku beli rumah yang dah siap..

Jadi procedurenye adalah pilih rumah yang nak dibeli..normally melalui agent..lepas tu bagi dokumen macam bank statement, payslip untuk diaorang check dekat bank samada boleh lulus ke tak boleh lulus loan..biasenye jugak diaorang akan mintak 3% dari total harga rumah untuk booking..
Tapi disarankan, suruh diaorang check dulu loan boleh lepas ke tak then baru bagi 3% tu..

Lepas tu, kalau loan dah ok..nanti orang bank akan minta la dokumen-dokumen berkaitan..tunggu sampai dapat offer letter loan dari bank..

Kemudian, dah boleh lah sign agreement loan & SNP (Sales n Purchase)..

Untuk part ni..kene ade 2 lawyer or 1 lawyer pun boleh..

Kalau ikutkan, lawyer loan sorang..lawyer SNP sorang..tapi aku pakai sorang untuk dua-dua..kalau anda kenal mane-mane lawyer..better cari lawyer sendiri..harga pun boleh nego lagi..

Please note jugak..untuk pembelian rumah pertama, kite akan dapat 50% off untuk stamping fee untuk dua-dua agreeement..bukan SNP je..nasib orang bank dah inform kat aku awal-awl..kalau tak, dah rugi..tapi make sure dua-dua agreement dapat 50% off tau..

Lepas dah sign semua, tunggu lah orang lawyer tu settlekan kerja diaorang..dengan copy SNP (certified by lawyer tu) dah boleh keluar duit KWSP - Akaun Kedua..

Oppsss..lupe lak..mase sign agreement ni baru bayar 7% payment untuk rumah tu sebab normally rumah dah siap kene deposit 10%..lagi satu, untuk lawyer loan tu..please include sekali MRTA cost..ni insurance lah kirenye sebab kalau kite mati..insurance cover nanti..cost untuk insurance ni ikut berape tahun kite nak dia cover..macam aku, 15tahun lebih kurang RM2000 lebih..

Dan untuk rumah belum siap, kadang-kadang tak payah bayar sebab developer buat offer "no deposit only pay RM500 for booking"..macam tulah..

Kalau salah, sesape yang tau boleh betulkan...

Hope info ni berguna untuk muda-mudi yang nak beli rumah tapi tak tau macamane dan tak tau nak tanye pada siapa..sebab kadang-kadang untung dapat agent yang jujur dan kadang-kadang rugi dapat agent kaki kelentong..takut duit lesap lak..

Malynn:)

No comments:

Post a Comment