Followers

Monday, August 29, 2011

Risaunye la..

Bile Hari Raya tibe, selalunye aku dengan adik aku je yang akan tolong mak bapak aku masak lemang, prepare barang-barang rendang dan sup..ni macam main job aku bile Hari Raye..jadinye tak lah mak aku yang penat-penat kat dapur sorang-sorang kan..sian dia..walaupun nampak macam dia tak kisah..tapi mestilah penat gak kan..

Benda yang aku risau ialah bile aku kahwin nanti dalam sebulan lebih je lagi..maksudnye nanti bile raya, giliran balik kampung mestilah dah kene buat kan..dan tak adelah tiap-tiap raya aku balik kampung aku..

Jadinye, aku risau la..nanti siape nak tolong mak bapak aku basuh pulut, potong bawang, masak lemang, masak rendang..memang la aku tak buat semua kerja tapi still lah tolong jugak..dan kenape aku risau tak ade siape nak tolong?

Sebabnye adik beradik aku ramai..lelaki pun ramai..tapi masalahnye sekarang diaorang semua balik makan je..kadang-kadang tu saje je balik dah dekat nak berbuka..so, semua dah siap hidang tinggal makan je..
Bini-bini diaorang semua bile balik, just jadi mem..tak boleh buat kerja ape pun..semua aku dan mak yang siap kan..sampaikan nak tidur pun, mak yang kene bentang tilam, cadar semua..dah pagi, siap tolong kemas kan..macam lah diaorang duduk hotel..breakfast pun semua dah ready..tinggal ngap je..

Sebenarnye, aku kesian dekat bapak aku..selalu cakap, tak ape masak lemang nanti adalah Min or Ohm tolong bakar..ni sampai la ni pun tak nampak batang hidung..bapak aku bukan sihat lagi..mak aku pun penat buat kerja semua..kadang-kadang biarlah aku je tolong sebab so far aku ni pun kadang-kadang dah jadi anak lelaki + anak perempuan..yang lain??..yang adooo..bukan nak kutuk adik beradik sendiri tapi kalau tiap-tiap tahun same je..aku buat kerja pun tak ikhlas gak..mak bapak aku pun makan hati..tapi diaorang diamkan je untuk anak-anak..

Aku harap bile aku tak ade nanti, abang-abang or kakak-kakak aku tolong take over tempat aku walaupun harapannye amat-amat lah tipis..or maybe sebab kampung future husband aku satu jalan dengan aku, aku boleh masak siap-siap untuk mak aku..dan diaorang rest je nanti..baru aku balik kampung future husband aku..tapi masak untuk mak bapak aku jelah ye..yang lain sile masak sendiri..

Tulah aku risau ni..nak kahwin pun kene gak consider benda-benda macam ni walaupun hari raya setahun sekali..

Malynn:(

No comments:

Post a Comment