Followers

Thursday, February 16, 2012

Demi Sebuah Buku Merah

Contoh

Isnin lepas aku & En Suami apply cuti untuk check up dekat Pusat Kesihatan Puchong..sebab kalau ikut kawasan aku rumah aku ni, aku boleh check up dan buka buku dekat situ..kat Shah Alam diaorang tak terima..kawasan lain pun sama kot..sebab nak make sure tak overloaded kot..

Jadi bangun awal la sebab kat situ tak ada sistem appointment..tapi sistem dia siapa cepat dia habis dulu la..kene beratur ambil nombor.. Pukul 7 lebih dah gerak dah..mula-mula ingat klinik dekat Batu 13 Puchong, tapi rupa nya dekat Batu 14, dekat Puchong Perdana..sampai pun dalam 15minit lepas tu..

Tengok-tengok orang dah ramai dah..dah give up dah aku..Selalu aku check up dekat Az-Zahrah, Bangi tu..tak ada lah ramai macam ni..Tak pelah..aku beratur jelah..

Aku bukak buku ni sebab aku plan nak bersalin dekat Hospital Putrajaya..kalau boleh normal, boleh la straight kat Az Zahrah..tapi kalau operation, nak tak nak kene gi government la sebab aku & En Suami company tak cover untuk bersalin..jadinya semua duit sendiri..lagipun takut ada complication or apa-apa ke nanti, kene ada record dekat government..tapi harap semua berjalan lancar hendaknya..Aminn..

Dah ambil no. tu aku pun duduk jelah kat situ..nurse bagi buku satu merah & satu pink..suruh isi..sebab 1st time datang..dah siap isi semua kene tunggu sampai nurse panggil..waktu dah siap isi semua tu dalam pukul 8.15am..tunggu sampai dekat pukul 11am, baru dia panggil..tanya date 1st period bila..ada check up dekat tempat lain tak..and so on..

Pastu dia suruh keluar pergi ambil nombor baru..untuk urine test dan ambil darah..dah dekat pukul 12.30pm baru siap..aku pun tanya lah nurse tu..kalau lunch hour kat sini tutup ke jalan jugak..dia cakap jalan macam biasa cuma slow la sebab kena gilir-gilir pergi lunch..ok, fine..



Aku pun submit la buku aku tadi untuk next check up dengan nurse perbidanan ni..kene tunggu lagi..nasib aku pergi dengan En Suami..jadinya nak air, nak makan semua dia je pergi beli sebab aku nak gerak pergi tempat lain pun takut nombor kene panggil lak nanti kan..tu pun makan kuih dan buah je..adoiii..

Dah la dengan environment yang ramai orang, baby lagi..rimas dan buat aku pening..pastu panas lagi sekarang ni..


Aku tunggu punya tunggu punya tunggu..dekat pukul 5pm baru masuk bilik untuk check up tu..dia ambil berat dan tinggi..ok la naik 2kg je..tak yah minum air gula macam diugut-ugut oleh doktor Az-Zahrah..hihi..lagipun ni aku start makan biasa-biasa je..lunch pun selalu skip kalau aku dah ambil heavy breakfast..
Lagi, nurse tu check breast dan perut aku..yang bestnye dia check pakai tape pengukur tu je..tak scan-scan pun..dah tau size baby aku berapa..pandai nurse tu..hihi

Dah tu dia set up untuk next visit..kena jumpa dentist, jumpa Doktor untuk scan sekali..

Aku bagi limit untuk 3-4x je kot check dekat sini..asal ada record..sebab aku tak boleh la asyik nak cuti je kan tiap-tiap bulan..kalau dah 7-9 bulan nanti lagi la kene pergi 2x sebulan..even kerja aku boleh nak lari-lari sekejap tapi kalau macam ni gayanya..each visit kene spend 10jam..tak larat la aku..dah la nak stay kat situ je..

Aku rasa kalau diaorang buat sistem appointment lagi better kot sebab boleh limit orang yang datang..pesakit pun tak tension..kerja diaorang pun tak la overloaded..ni kalau main accept je berapa orang nak datang..memang tak menang tangan la jawabnya nurse-nurse dekat situ..sian dua-dua belah pihak la sebenarnya..

Tapi apa yang bestnya, tak payah bayar kat sini..hihi..semua free..tu yang ramai tu..apa yang penting aku dah ada buku merah & pink tu ^_^

Malynn:)

1 comment:

  1. Gila ke.. Baik kamu pergi check dekat hospital putrajaya terus.. tapi orang tak surela boleh ke tidak kalau setakat nak check up sahaja.

    ReplyDelete