Followers

Monday, February 20, 2012

Saya Dah Pandai Buat Sambal Tempe Ikan Bilis Ala Makcik Siti

Siapa Makcik Siti?..Makcik Siti ni jiran kat kampung..dia ada kedai makan..dan dia orang Banjar..jadinya signature dishes dia yang memang menjadi pilihan ramai adalah pecal & sambal tempe ikan bilis..dia pun ada jual kuah pecal yang tinggal bancuh dengan air je dan sambal tempe ikan bilis yang siap dipek-pekkan..1 pek = RM2.00..

Jadinya sekarang ni aku ni macam dah tak ada kerja kat rumah tu..husband aku pulak selalu complaint kalau aku buat sambal ikan bilis, mesti ikan bilis nya tak kena dengan tekak dia..
Aku pun membara gak la bila di provoked macam tu kan..

Aku mula lah mencari resepi-resepi yang berkaitan dengan Sambal Ikan Bilis..dan nampak resepi ni dekat blog masak memasak Mat Gebu ..macam menarik..bahan pun senang je..apa kata aku try..

Weekend hari tu, aku pun masak la resepi ni..

Goreng-goreng..campak-campak..rasa-rasa..dan siap akhirnya..tadaaaa..


Dah makan-makan..wah sedap juga aku masak..macam Makcik Siti punya ni..hikhik..bangga dalam hati..

Lepas bagi En. Suami rasa lak..dan keputusannya..

Satisfied customer..

Ikan bilis cukup garing..tempe cukup garing..rasa semua cukup..cumanya sambal tempe ikan bilis ni sesuai untuk penambah selera..sebab tak ada kuah sangat..nak ratah-ratah pun sedap juga..

Malynn:)

No comments:

Post a Comment