Followers

Friday, November 16, 2012

Otitis Media

Hari ahad hari tu, tetiba aku nampak telinga Adam banyak tahi..pelik aku kenapa jadi macam tu sebab semalamnya aku dah cuci telinga dia..
Mula-mula aku tengok sebelah kanan,  sekali tengok sebelah kiri pun ada..tapi tak banyak macam belah kanan tu..

Aku pun bersihkan lah telinga dia lagi..tapi tetiba macam tak habis-habis lak tahi telinga dia tu..aku tengok dalam telinga, pun banyak..terus rasa tak sedap hati sangat..

Jadinya petang tu aku bawak dia pergi Salam Medical Centre..tapi sebab hari Ahad, doktor pakar memang tak ada..yang ada cuma GP je..dan dia just check dada Adam je even aku dah bagitau yang telinga dia ada keluar something macam hingus or nanah..doktor tu bagi Antibiotik, Ubat Batuk, Selsema..
Aku kalau boleh tak nak bagi ubat kat dia..tapi aku risau lagi melarat, aku bagi jugak la..

Hari Isnin, aku check pagi tu ada keluar lagi..tak pe, aku still hantar anak aku pada Ibu dia sebab aku kerja..aku dah inform lah kat Ibu dia tentang keadaan dia tu..

Pergi office pun aku tak sedap hati..aku terus search pasal benda ni dekat Google..ok, aku pun dah boleh jadi doktor macam ni sebab aku boleh explain kat doktor lagi better dari doktor kat Salam semalam tu check..rupanya, benda ni common jadi dekat baby umur bawah setahun..

Ianya dinamakan Otitis Media..tak bahaya tapi kalau asyik repeat jadi, boleh menyebabkan masalah pendengaran..Jadinya, bertambah-tambah risau lah aku memikirkan anak..

Lepas habis appointment dengan customer dekat UPM, aku terus ambil Adam dan bawak dia pergi Shah Alam sebab ingat nak check up dekat Klinik Pakar Kanak-kanak dekat Klinik ADEK, Seksyen 9 tapi sampai-sampai dah tutup..sebab operation hours sampai 4.30pm je..aku sampai 4.40pm camtu..

Dah risau-risau, malam tu bawak pulak pergi Pakar Kanak-Kanak Annur Bangi..ok lah..doktor explain pun puas hati..tapi dia advise Adam kena admit sebab dia suspect kahak dekat paru-paru Adam dah banyak..
Oh, pasal telinga Adam tu dah ok dah..dah tak keluar dah benda tu kat telinga dia..ni kena admit pasal kahak dia lak sebab dia memang batuk dan selsema..

Sebab dah malam, aku cadang bawak dia pergi DEMC esoknya jelah sebab kalau pergi malam pun, nanti bukan boleh buat apa..

Jadinya, hari Selasa bawak Adam pergi DEMC..doktor dekat situ pun suruh admitkan Adam..jadinya ni dah 4 hari dah duduk wad..esok baru boleh discharge..
nanti sambung lagi..

Info untuk Otitis Media tu adalah seperti di bawah:


"Otitis media (OM) is the second most common disease of childhood, after upper respiratory infection (URI). OM is also the most common cause for childhood visits to a physician's office. Annually, an estimated 16 million office visits are attributed to OM; this does not include visits to the emergency department.
OM is any inflammation of the middle ear without reference to etiology or pathogenesis. OM can be classified into many variants on the basis of etiology, duration, symptomatology, and physical findings.
Acute OM (AOM) implies rapid onset of disease associated with one or more of the following symptoms:
  • Otalgia
  • Fever
  • Otorrhea
  • Recent onset of anorexia
  • Irritability
  • Vomiting
These symptoms are accompanied by abnormal otoscopic findings of the tympanic membrane (TM), which may include the following:
  • Opacity
  • Bulging
  • Erythema
  • Middle ear effusion (MEE)
  • Decreased mobility with pneumatic otoscopy
AOM is a recurrent disease. More than one third of children experience 6 or more episodes of AOM by age 7 years.
OM with effusion (OME), formerly termed serous OM or secretory OM, is MEE of any duration that lacks the associated signs and symptoms of infection (eg, fever, otalgia, irritability). OME usually follows an episode of AOM.
Chronic suppurative OM is a chronic inflammation of the middle ear that persists at least 6 weeks and is associated with otorrhea through a perforated TM, an indwelling tympanostomy tube (TT; see image below), or a surgical myringotomy."

-Malynn-

No comments:

Post a Comment