Followers

Tuesday, January 29, 2013

Bapak Dah Tak Ada..Al-Fatihah


Bapak aku dah tak ada..untuk full story boleh baca dekat blog abang aku: http://besout.blogspot.com/2013/01/aku-nak-menghembuskan-nafas-terakhir.html

Aku dapat spend time dengan dia dalam 15minit sebelum dia menghembus nafas terakhir..

Sepanjang perjalanan aku hanya berdoa yang aku sempat jumpa dia..sebab dia asyik tanya bila aku nak balik..

Aku cakap "Kalau apak nak jumpa kitaorang, apak tunggu kejap je lagi..dah nak sampai dah ni.."..
Bila makin dekat ke rumah, memang aku dah lemah semua nya..sampai je kat rumah terus aku lompat keluar kereta dan lari jumpa apak..alhamdulillah sempat..

Dan aku doa.. "Bagilah dapat jumpa apak..kalau dapat jumpa, aku redha untuk dia pergi.."

Tapi aku pun tak lama dengan dia..cuma aku ada masa dia hembus nafas terakhir..
Sebab time last tu, mak dengan kakak aku yang ada sebelah dia..lepas tu diaorang cakap apak dah tak ada..
Aku terus tengok jam..7.40pm..dan aku tengok balik..aku rasa dia ada lagi..aku pergi dekat kepala dia..
Dan memang ada lagi..lepas tu baru dia tak ada..dia tarik nafas panjang dan tak ada..kakak aku pun cabut mesin nebulizer dia..masa tu baru dia dah pergi selamanya..

Sedih tapi aku rasa semua adik beradik aku tabah..kitaorang tak nangis beria-ia..tapi kitaorang menangis dalam hati..aku pulak, aku rasa aku paling less menyumbang untuk  apak aku..sebab aku banyak bagi peluang adik beradik lain yang buat..aku hanya tengok je..

Malam tahlil pertama tu pun aku balik sebelum majlis lagi walaupun husband aku cakap kita stay sampai habis majlis, or balik esok je..tapi aku fikir nak hantar adik aku semua, nak tak nak aku kena balik..dan aku pun tak rasa sedih sangat..tak tahu nape..orang tengok pun mesti fikir budak ni tak sedih ke..sampai akak aku sound yang mati ni sekali je, bukan dua kali..

Aku tahu adik beradik aku boleh uruskan..lagipun aku dah buat part uruskan catering untuk malam tahlil kedua dan ketiga..so aku balik je..

Bila kat rumah, aku duduk..dan bila aku seorang-seorang, baru aku sedar..apak dah tak ada..dia dah tak balik dah..dia tak ada kat rumah dah..baru la sedar..in Sha Allah akan aku sedekah Al-Fatihah dan Yassin kepada dia sebagai pengubat rindu dan bekalan dia ke sana..

-Malynn-





1 comment: