Followers

Wednesday, February 6, 2013

Kahwin, Berhenti Kerja

Ramai kawan aku lepas kahwin je, berhenti kerja..aku lak suka kerja..suka stress-stress..suka sibuk..sebab???

1) Aku tak kahwin dengan orang kaya atau anak orang kaya yang boleh aku tumpang harta-harta nya..jadinya kalau nak apa-apa kena kerja, cari duit sendiri..

2) Aku banyak hutang..contohnya hutang PTPTN dan rumah..nak kena bayar..kalau tak bayar, kena lah blacklist..dan tak ada lah harta sendiri..

3) Aku suka free daripada masalah duit..maksudnya, kalau nak shopping, ada duit..nak makan sedap, ada duit..nak bercuti, ada duit..walau tak banyak tapi cukup..dan semestinya aku nak bagi parents aku duit juga..diaorang tak minta tapi tanggungjawab..dan nanti kalau Adam dah besar, dia nak apa-apa..aku mampu la belikan untuk dia..

4) Aku suka mix around..kalau duduk rumah je, tak tengok dunia luar..aku rasa macam tak berkembang je..otak  ye dan bukan badan..dan dengan kerja juga aku aktif la sikit..tak ada lah terperuk je..dan adalah banyak benda aku nak update kan..tak adalah balik-balik gambar anak..balik-balik gambar laki..tak pun gambar diri sendiri..

5) Aku adalah seorang bercita-cita tinggi tapi tak mampu..dan cita-cita tu banyak lah nak travel ke sini sana..dan punya banyak harta..selalunya benda ni aku tak akan dapat dengan duduk rumah je..aku kena kerja..

6) Aku dapat membentuk karisma diri dengan bekerja..jadi seorang yang motivated, yang high achiever dan banyak lagi la..kalau duduk rumah je, tak tahu la aku boleh developed diri aku jadi macam tu..

7) Last but not least, aku tak percaya lelaki 100%..dan takdir Allah juga tak ada siapa boleh menidakkan..aku takut nanti mana tahu laki aku nak kahwin lain, atau dia dah tak ada..tak ada tapi tinggalkan harta, ok lah..kalo tinggalkan memori je, macam mana..dan kalau ada harta pun, hari-hari ambil..lama-lama habis juga..dan time tu baru nak cari kerja, mungkin susah..tapi boleh lah nak meniaga..tapi still kena ada duit juga..memang orang cakap duit bukan perkara utama, tapi tanpa duit kita tak boleh buat apa-apa juga..

Sebenarnya, banyak lagi reasons kenapa aku suka dan perlu kerja..walaupun ada kawan-kawan aku berlagak duduk rumah tak payah kerja..tapi bagi aku, kerja itu adalah lebih baik untuk aku..memang aku kurang masa dengan anak dan laki tapi aku buat ni pun untuk masa depan bersama..

Macam aku buat business chocolate tu, bapak aku marah..dia cakap tak cukup ke gaji tiap-tiap bulan tu..cukup je sebenarnya..lagipun duit coklat tu aku bukan buat duit belanja pun..ada lebih simpan..tapi banyak aku guna untuk Adam..dan juga untuk masa depan Adam juga..nanti zaman dia mesti competitive sangat..kalau ada business sendiri lagi better kan..

Ni pendapat aku jelah..lain orang, lain pendapat..ada orang sanggup berhenti kerja sebab nak jaga anak, laki dan keluarga..ada yang tak kisah makan sardin dan telur hari-hari asal dapat spend masa dengan keluarga..tak kisah tak ada harta macam rumah sendiri, kereta sebab keluarga adalah utama..ikut lah apa yang kita nak sebenarnya..

-Malynn-

3 comments:

  1. well said..
    jangan terlalu depends ngan orang coz kita tak tau apa akan jadi di masa depan..
    bergantung hanya pada Allah dan diri sendiri lagi baik..
    lagi satu..make yourself an asset..not a liability...
    ;)

    ReplyDelete
  2. kita pinjam Malynn nyer topic..jangan marah yer...

    ReplyDelete