Followers

Wednesday, June 26, 2013

Tip Kecantikan: Rambut Gugur

Masalah rambut gugur selalu je menjadi masalah wanita masa kini..
Kalau yang pakai tudung tu ok lah kan..boleh gak cover..tapi kalau buka tudung mesti malu juga kalau tengok rambut tak berapa nak ada..

Selalu nya masalah rambut gugur ni terjadi kerana masalah dalaman kita sendiri..
Contohnya stress melampau, makan makanan berminyak dan tak sihat, hormon tak stabil dan macam-macam lagi punca kepada masalah rambut gugur..

Macam aku, as a person yang memang mengalami masalah ni for so many years memang aku risau apa yang akan jadi pada rambut aku nanti..i pun teringin jugak nak ada rambut berombak-ombak kan..
Dulu masa mengandungkan Adam, rambut aku tak gugur banyak..kadang-kadang 2-3 helai je..maybe perubahan hormon masa mengandung..masa tu memang rambut aku panjang sebab rambut tak gugur..jadi best la nak simpan rambut panjang kan..
Lepas a few months bersalin kan Adam, rambut aku start gugur balik dengan banyak..scary ok..
Masa bujang pun memang gugur aku jugak tapi lepas bersalin tahap keguguran aku tu melampau-lampau..
Pernah juga kat kepala aku ni ada benda putih-putih..kulit kering macam eczema tu..memang aku menangis sebab takut kan kenapa jadi macam tu..lepas tu merebak ke dahi ..tapi sebab pakai tudung, aku boleh cover lagi..

Terus aku fikir, ni tak boleh jadi ni..

Then, aku pergi saloon..diaorang nasihat buat scalp treatment sebab scalp aku banyak kelemumur..dan dah tutup liang-liang rambut..jadi kenalah buka liang-liang tu agar rambut baru a.k.a anak rambut senang tumbuh..

Jadi, siapa-siapa yang ada masalah rambut gugur tu..sila lah pergi jumpa pakar sekali pun ok sebab nak tahu punca masalah korang..lepas dah tahu boleh lah find solution..

Selain buat scalp treatment sebulan sekali, aku pakai shampoo yang bersesuaian..
Shampoo la rambut anda 2-3 hari sekali..jangan tunggu sampai berminyak semua baru nak cuci..

Make sure, lepas shampoo korang kering kan rambut betul-betul..lebih baik kering secara semulajadi or pakai kipas...dan bukan pakai hair dryer sebab hair dryer kan panas..

Dah kering boleh lah letak serum je, minyak ke..macam aku letak Eclipse vitamin rambut tu..

Ok, ni semua penjagaan luaran..dan dalaman pun perlu jugak lah sebab dari dalam nampak kat luar..kira macam inner shine gitu..

Dan untuk dalaman aku ambil Ephyra..sebab Ephyra ni dapat membantu mengurangkan rambut gugur dan mempercepatkan proses penumbuhan rambut baru..
Mula-mula dulu aku bengang gak kenapa rambut still gugur..tapi lepas aku tahu main problem apa, aku buat scalp treatment, dan Ephyra pulak tolong cepat kan rambut tumbuh..jadi berkurang dah rambut gugur aku..tapi take time la kan..tak kan hari ni ambil, esok terus ok..

Antara customer Ephyra lain yang mengalami masalah ni:

Diambil dari FB Oceanlife

Bagi siapa-siapa yang tak banyak bajet macam aku tapi still nak pergi saloon buat treatment semua, korang boleh lah beli kupon dekat myDeal, Groupon, ilovediscount dan banyak lagi la..selalu boleh dapat half price..jimat..

*Beli 2 kotak Ephyra pada harga RM360 dan dapatkan satu bag organizer..cepat sementara stok masih ada :)

-Malynn-

No comments:

Post a Comment