Followers

Thursday, July 11, 2013

Jangan Sebut Jangan Cerita

I'm a tough women..tapi bukan badan ketul-ketul macam ahli bina badan tu..tough dekat semangat je..
Tapi as a women..kuat macamana pun sure ada part yang korang lemah kan..

Ingat tak, aku ada tulis pasal schoolmate MRSM aku dulu yang husband dia meninggal dalam kebakaran tu..
Semalam kot dia update status FB dia yang macam nak deactivate kan FB account dia sebab dia macam sedih bila ramai yang update status
"1st time bersahur bersama suami, tak sabar nak berbuka bersama"..

Mestilah dia sedih kan..bagi aku elok dia deactive kan je account dia tu kalau memang itu yang buat dia sedih..macam aku pun, semua ex-bf aku unfriend from FB sebab tak nak timbul perasaan kurang senang kalau tetiba dia update pasal dia dengan gilfriend dia or dia pun maybe rasa yang sama kalau tengok aku update status romantik-romantik dengan husband aku..atau aku unfriend je kalau orang tu buat sakit hati kat aku macam every status cakap dia kaya, banyak duit..

Eh, aku nak cerita lain la..
Ok, berbalik kepada kuat semangat tadi..sebenarnya aku tak lah kuat semangat kalau masuk bab-bab ayah ni..yalah bapak aku tak ada dah kan..so, sedih lah..even dengan mak aku pun aku tak tanya atau cerita pasal bapak aku sepanjang puasa ni..aku tak nak dia atau aku ni sedih..simpan dalam hati je..

Tapi semalam, aku keluar dengan akak office aku..
Cerita lah pasal puasa dan raya semua..dia cakap kat rumah dia memang buat lemang..dan semua orang kejar nak makan lemang kalau raya pertama tu..
Aku pun terus diam..nak tambah cerita dia sebenarnya macam
"Kitaorang pun tiap-tiap tahun buat lemang, bapak kitaorang buat..sedap..lagipun dia je pandai nak isi daun pisang dalam buluh tu"..
tapi aku mampu cerita dalam hati je..sebab aku mula sebak..tahun ni siapa nak buat lemang untuk kitaorang lagi kan..
Nasib balik kampung Abu, dan abah memang pandai buat lemang..tapi of course tak sama dengan bapak aku buat..

Jadi, untuk sesiapa yang tahu orang tu akan sedih kalau sebut pasal sesuatu dekat dia..tolong lah jangan cerita atau sebut dekat dia..maybe kita tengok dia senyum je tapi dalam hati or dalam kereta dia dah menangis teresak-esak..maybe kita boleh respect sikit perasaan orang tu kan..

Ni rezeki hari ni..hantar barang tadi..budak tu kerja dekat Sime Darby..
Dia bagi 3 kotak air ni..alhamdulillah..rezeki Ramadhan..


-Malynn-

2 comments:

  1. hahah...agak2 awak sakit hati tak bila member asyik up status dia kaya, banyak duit, setiap minggu tak duk rumah fly pegi mana2, kenal org darjat tinggi ada title itu ini, semua laki tak kira usia asyik nak ngorat dia, semua amal kebajikan dia nak gitau kita.

    kita unfriend sebab mcm tak suka & nyampah jugak. sebab tau la life dia sebenarnya so2 je. tapi sebab cantik dia fikir org mudah terpesona. tapi sebab pernah rapat dulu kala dikata kita kekwat, lupa kawan lama, taktau asal usul, lupa diri. dan atas sebab tu juga dia buat cerita kita itu ini dan sebar ke sekelian alam yg kenal kita. dan org lain percaya bulat2 tak bertanya kebenaran cerita sebenar pun pada kita.

    apa nak buat ek? sakit hati mmg la sebab ada yg jadi batu api. tapi nak buat camne kan. kenapa la manusia suka percaya khabar angin tanpa usul periksa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah..sy pun pernah ada dalam friend list, budak ni up status "habis bg ceramah, masyuk".."eh, nak kena service elantra dah ni, pastu civic pun nak kena servis"..walaupun tau yg dulu masa dkt U report pun tiru kita..tapi malas nak sakit hati byk2..kita unfriend je kan..senang..

      Orang ni macam2 feel..nak puas kan hati semua org memang tak boleh..jadi, sometimes kita kena ignore je.kalau fikir byk, kita yg sakit hati nanti.. :)

      Delete