Followers

Thursday, July 11, 2013

Masak ke Beli?

Dah masuk hari ketiga berpuasa..
Alhamdulillah..cepat je masa berlalu..tambah-tambah time kerja kan..
Sibuk buat kerja, alih-alih tengok jam dah pukul 5pm..terus siap-siap nak balik..
Puasa ni dapat balik awal, pukul 5pm tapi kena masuk office pukul 8.30am..
hari ni aku lupa, aku masuk pukul 9am..

Sepanjang 2 hari puasa tu, aku tak berkesempatan lagi nak ke Bazar Ramadhan..
Dua-dua hari tu, Abu yang pergi..
Jadi, aku tak tahu lagi rupa Bazar kat rumah aku tu..
Kalau nak pergi yang tempat lain, macam tak sempat lak..
Dah la jem..jalan nak masuk rumah aku tu pun jem sebab ada Bazar kat tepi tu..
Macam semalam, aku balik rumah masak dulu lepas tu baru ambik Adam..
Dekat setengah jam gak la nak balik rumah balik walaupun dekat je..alamatnye, aku kena ambik Adam awal jugak..

Hari pertama hari tu aku tak masak..suruh Abu beli..sebab aku balik pun dah lambat...
Dia beli nasik lemak..lepas tu beli Kuih Akok - 70sen/biji..air tebu RM5/jug..
Mahal nya lah...
Lepas tu semalam lak, dia beli kuih-kuih..tepung pelita..standard price la..
Dia pergi tu, tak bagitau aku..kalau tak, aku nak kirim Roti John..tetibe rasa nak makan..
Dia pergi balik..dan beli..aku tanya berapa harga ni..RM3.50..kontot je Roti John tu..
Bukan macam aku selalu beli dulu..panjang..

Terus aku rasa semua makanan dia beli macam mahal..dan maybe harga barang semua dah naik..
Jadi, aku pun decide bulan puasa ni aku masak..atleast boleh 2x makan..berbuka dan bersahur..
Kalau nak beli pun, beli kuih je..sebab tak kan nak habiskan duit berpuluh-puluh ringgit sehari tiap-tiap hari kan..pastu kalau nasib baik, sedap..kalau tak baik, tak sedap..

Nampak macam memenatkan..tapi aku rasa lagi puas masak sendiri kot..atleast kalau habis RM30 pun boleh dapat ketam masak sambal 3 ekor..udang goreng tepung..kita pun tahu kebersihan makanan kita..
Dan yang penting laki dan anak dapat makan hasil air tangan aku..baru lah bertambah kasih dan sayang..hahaha..

Tapi kalau aku busy sangat, boleh lah pergi Bazar sekali sekala..

-Malynn-


1 comment: