Followers

Sunday, July 21, 2013

Puasa Yang Menguji

Aku rasa tahun ni puasa aku tak tahu lah berapa banyak pahala yang dapat..
Sebab aku stress, cepat marah masa puasa ni..
Dengan Abu tu memanjang je bergaduhnya..
Dengan Adam pun aku geram jugak..

Macam minggu lepas, aku ajak adik aku datang rumah..
Yelah, sian dia berbuka, bersahur makan makanan yang ntah apa-apa..
Jadi, marilah lepak rumah aku so that aku boleh masak makanan rumah..
Lagipun ada lah aku kawan..

Sabtu tu aku plan nak masak nasik tomato..ayam masak merah madu..
Resepi dari buku Chef Hanieliza tu..
Berguna tau buku..nak apa je, selak-selak, jumpa dan ikut je instruction kat situ..

Pukul 11am macam tu pergi Tesco..aku pergi dengan adik aku je..
Abu dan Adam tinggal kat rumah..malas aku nak bawak dua orang tu..
Lagipun cepat sikit kerja aku..

Balik tu dah pukul 2pm lebih..
Aku buat bubur kacang hijau dulu..
Lepas tu baru lah start prepare bahan nak masak ayam dan nasik tomato..
Adik aku ditugaskan prepare bahan-bahan tumis, blend, dan untuk buat acar..
Nasib adik aku ni memang tahu, kalau datang rumah aku memang dia kena buat kerja..
Atleast jaga Adam..
Tapi that day aku prefer dia tolong aku, Adam ayah dia jaga..

Lepas aku siap masak bubur kacang, aku naik atas nak solat Zohor dulu..
Aku baru naik, Adam dah meraung sebab jatuh kerusi..
Terus aku turun nak hempaskan ipad sebab ayah dia sibuk main ipad je..
Serius, puasa ni temperature aku memang senang naik..jangan main-main..siap bebel panjang-panjang non-stop pun aku boleh buat..

Dah settle tu, aku solat..dan start masak..
Adam pulak aku tak tahu kenapa hari tu dia hyper sangat..langsung tak tidur siang tu..menahan mata..
Lepas tu merengek..orang suruh tidur, tak nak..

Aku hanya baca doa je sebelum masak tu agar nasik tomato dan ayam madu aku sedap sebab first time aku masak..dan tak boleh rasa..tambah-tambah kalau masak dengan hati panas kan..
Alhamdulillah, end up ok dan sedap la..

Sekali, waktu berbuka tu aku baru nak suap nasik tetiba Adam merengek..
Aku dah lah sepanjang hari tu memang berangin je..
Pujuk tak nak..terus naik hantu aku..marah dia..geram betul aku..
Mengada sangat..memang tak siapa pun boleh tolong dia..lantak la meraung melalak semua..
Ha, lepas kena tu ok je..boleh je main sendiri semua..ketawa-ketawa..saja nak kurang kan pahala puasa aku..

Aku baru semangat nak ambil gambar nasi tomato aku, terus tak ambil..

Tu drama hari Sabtu..Hari Ahad pun ada drama jugak..

Aku nak deliver Ephyra kat Wangsa Maju..sekali sesat-sesat..ingat Jusco AU2 tu tapi rupanya Jusco Aplha Angle...pastu bergaduh dengan Abu..adik aku memang redha je kot dengar kat belakang tu..sampai Adam pun aku passed dekat dia..

Memang lepas ni aku tak bawak dua orang ni dah..duduk je rumah..tak payah ikut dah..

Aku tak tahu lah, ni ujian aku puasa ke apa..tapi lately ni memang temperature aku senang naik..tak check darah pun..ntah-ntah ada darah tinggi juga..

Balik dari KL terus pergi Bazar dekat Stadium Shah Alam..memang banyak giler makanan..itu nak, ini nak..
Sekali penuh dah tangan..nasib tadi sahur aku habiskan balance kuih-kuih beli semalam..tak la membazir..

-Malynn-

No comments:

Post a Comment