Followers

Wednesday, October 23, 2013

Ajal Maut

Tak tahu nak tulis macamana tapi ni aku baru lepas baca pasal pegawai bank mati ditembak oleh pengawal..
Aku tengok gambar arwah dan tengok rakaman CCTV sekali..

Satu, aku rasa tak patut sebarkan gambar tu dalam keadaan arwah macam tu..nak salah kan siapa?..
Tentulah pihak bertanggungjawab sebab diaorang je boleh access tempat kejadian tu..
They should make it P&C..tapi pergi sebar pulak dekat internet..
Apa perasaan ahli keluarga dia..cuba fikir kan..

Lepas aku tengok CCTV tu, emmm..sebenarnya penjahat tu aim member dia yang sorang lagi tu..aku rasa lah..sebab member dia tu yang tengah bukak peti besi tu..arwah pulak sibuk tengok dokumen..
Tapi dah ditentukan arwah yang kena..dan member dia terselamat..tu pun mesti trauma seumur hidup..
Sampai hati penjahat tu kan..buat macam tu..ingat hidup aman ke lepas ni..

Pasal ajal dan maut ni..termenung aku memikirkannya..
Kita tak tahu bila kita akan mati..macamana kita mati nanti..
Entah esok atau lusa..sempat ke aku nak buat wasiat tinggalkan pesanan kepada ahli keluarga sebelum aku pergi..nak tinggalkan harta, lepas tolak hutang yang ada mungkin negatif nilainya..
Jadi, baik tinggalkan pesanan sebab free..

Sedih tahu bila ingat hal ajal maut ni..walaupun orang cakap 100hari sebelum kita mati dah ada tanda yang kita boleh rasa..tapi aku tak tahu lah nanti aku sedar ke tak kalau aku akan mati dalam masa 100hari tu..
Aku tak tahu nak expect macamana hidup aku di alam sana..
Amalan tak banyak..selalu gaduh dengan suami..kadang marah dia pun ye..marah anak..hutang kat bank sana sini..
Pergi haji atau pun umrah pun belum lagi..Al-Quran pun kadang baca Yassin je..
Dosa-dosa zaman dulu tak tahu lah dah diampunkan Allah walaupun pernah solat taubat sebelum bersalinkan Adam dulu..

YaAllah, andai aku mati esok kau ampunkanlah dosa-dosa ku..tutuplah aib aku..
Berilah kehidupan yang baik untukku disana..

Dan untuk ahli keluarga, tolong jaga anak saya Adam tu baik-baik ye sebab tu harta paling berharga yang saya ada..jangan lah dera dia..tapi kalau dia degil, boleh lah marah dia..tolong sekolahkan dia agar jadi orang yang berjaya dunia dan akhirat..ingatkan dia untuk doakan saya..

Untuk suami..kahwinlah lain tapi jangan abaikan anak..

Untuk mak..doakan yang terbaik untuk anak mu ini..

Sekian..andai aku mati tak sempat nak buat pesanan..

Dan untuk arwah puan Norazita, al-Fatihah..

-Malynn-

No comments:

Post a Comment