Followers

Sunday, October 20, 2013

Ikan Tembakang

Masa balik kampung Abu sebelum Raya Haji hari tu, tengah makan..
Mak mentua aku cakap la yang abah tak tahu nak beli ikan apa..selalu ikan temenung je..
Ntah macamana dia cakap pasal ikan tembakang..
Dan terus automatik aku sebak..sebab ikan tembakang tu ikan kegemaran arwah bapak aku..
Everytime balik mesti ada ikan tu..
Ikan lain jarang lah ada..
Dan bapak aku ni sangat berjimat makan ikan tembakang ni..kadang-kadang sekor tu boleh tahan 2-3x makan..selalu kena panaskan balik ikan tu..
Ikan ni pun sebenarnya jarang ada dekat pasar..ikut orang yang tangkap ikan ni..sebab ikan air tawar dan bukan dibela..kalau ada, adalah..
Bila ada, bapak aku akan beli banyak-banyak dan suruh mak aku goreng tapi goreng tak garing..
Macam sesuai untuk frozen..
Bila nak makan, baru panas dan goreng garing sikit..

Oh, aku sebak bila mengenangkan ni..

Semalam aku pergi pasar dekat stadium Shah Alam tu..kat situ memang macam-macam ada..terutamanya benda-benda kampung ni..
Nak sayur kampung, nak ikan sungai, nak daging salai, terubuk masin..nak udang galah..semua ada lah..
Dan aku nampak ni..

Pekasam ikan tembakang
4 ekor = RM6

Balik goreng dengan bawang dan cili padi..nyum-nyum..

AlFatihah untuk arwah bapak aku..

-Malynn-

2 comments:

  1. first time dengar nama ikan nie...
    musim2 hujan ni mmg best dapat makan pekasam ngan nasi panas2.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi..tak tau lah kot dia ada name lain..sedap, mkn ni je tak pyh lauk lain pun tak pe :)

      Delete