Followers

Monday, April 7, 2014

Prinsip

Aku rasa setiap orang ada prinsip diaorang sendiri..
Sebagai contoh, tak boleh minum masa makan..kena minum selepas makan..
Atau, tak boleh online masa kerja sebab tak nak nanti rezeki tak berkat..
Contoh je lah kan..

Macam aku, aku tak suka ambil tahu hal orang..macam kat office ni, lantak korang lah..
Janji kerja aku siap, gaji aku dapat..dah la..
Dan aku tak suka nak on Whatapps masa kerja sebab kadang-kadang conversation tu jadi panjang dan nanti asyik mengadap handphone je..sekali sekala tak apa..
Bila aku interview kerja, orang tu tanya "Are you ok to shake hand with a man?"..
Ok, aku ok tapi mostly untuk principal la..orang putih..dan aku tak nak diaorang rasa offended..
Kalau macam orang Malaysia, diaorang ok..faham..tak kisah Chinese ke Malay ke Indian..sebab diaorang dah tahu rules kan..
Dan aku pun tahu benda tu berdosa..sama jugak macam orang yang tak pakai tudung..tahu berdosa still buat..
Dalam hal ni mungkin aku tak cukup kuat untuk menjadi seorang Muslim yang betul-betul straight..
As long tak sampai memudaratkan, aku boleh consider..
Dan interviewer tu cakap "i'm ok if you don't want to shake hand with a man, it is your principe.i'll respect that"..
See, kadang-kadang prinsip kita mungkin bercanggah dengan orang lain tapi tak bermaksud prinsip kita tu salah dan prinsip dia betul..so kena lah respect kan..

Jangan lah sesuka hati cakap apa yang orang tu buat salah bila benda tu tak sama macam apa yang kita expect..
Jangan lah sebab orang tu pakai TV cembung pastu kutuk orang tu tak ada duit, padahal dia banyak duit cuma anak dia jenis yang suka ketuk-ketuk TV..kalau flat kan senang jatuh dan pecah..
Banyak la contoh lagi..

Apa yang penting kita hormati lah prinsip orang lain sebab dia suka prinsip tu..kalau kita tak suka, diam je..
lagi better..

-Malynn-

No comments:

Post a Comment