Followers

Thursday, December 1, 2011

Oh Kome.. Durian Dah Berbunga..

Cuti Maal Hijrah hari tu balik kampung dekat Chenderong Balai sebab ade anak sepupu En Suami kahwin..
Kebetulan musim durian pun dah bermula..maksudnye durian yang elok-elok dah luruh..buang buruk dah habis dah..

Ok, 1st of all..pagi Sabtu bangun awal pergi kutip durian..aktiviti ni aku rase last aku buat mase aku kecik..mase aku tadika macam tu..mase tu bapak aku ade dusun durian macam mentua aku sekarang..dulu siap bapak aku buat dangau kat dusun tu dan kiteorang semua tidur kat dangau tu..abang-abang aku lah rajin time tu nak pergi kutip durian malam-malam bile dengar je ade durian luruh..

Lagipun mase tu menunggu durian adalah aktiviti yang sangat best..dan sebab takut jugak ade orang curi durian tu..tu yang kene tunggu tu..kalau tak, nanti lesap..
Dan musim-musim buah macam ni lah orang-orang kampung dapat cari duit lebih..dah kutip-kutip durian tu, nanti pergi tepi jalan..jual...kalau orang tu naik kereta mahal, mahal la durian tu..kalau naik motor dan kereta kecik-kecik, boleh lah murah sikit..ni ape yang bapak aku ceritalah ape yang abang-abang aku buat kalau diaorang jual durian tu..hihi

Eh, ok continue..kat belakang rumah mentua aku ni memang banyak pokok durian..so, aktiviti mengutip durian pun dijalankan lah..habislah segala semak samun diredah..musim hujan lak tu sekarang..memang lecak la..tapi tak pe..aku enjoy dengan aktiviti ni..

Ade dua bakul, aku bawak satu..En suami bawak satu..pastu pilih durian yang elok-elok je..yang cam comot sikit buang je sebabnye banyak lagi duriannye..boleh lah buang-buang..hahahaha



Lepas dah habis belakang rumah, pergi kat tanah Tok En.Suami lak..pun banyak gak..kutip lagi..dan angkut pergi kat rumah..sebenarnye banyak lagi durian yang luruh mase kiteorang kutip-kutip tu..tapi nanti baru recollect balik..


Aku suke suasana pagi dekat sini..
pukul 7am lebih ni berkabus-kabus..nyaman la..


Dan hasil dapat lah satu longgok durian setelah berusaha pergi kutip pagi-pagi..
Mane rase macam cantik tu, kiteorang dah sorok dulu sebab nak bawak balik Besout..lagipun hari tu ade abang-abang lain yang balik..takut diaorang makan tak ingat nak tinggal..dan memang betul pun..tapi aku tak kisah pun..sebab aku pun bukan makan sangat..banyak-banyak ni aku makan 2 ulas je pun..


Semua ok aktiviti ni..yang aku tak ok ialah lepas balik dari kutip durian ni habis semua kaki aku gatal-gatal..naik bintik-bintik meriah..En Suami cakap macam orang KL tak pernah masuk kampung..and truly memang aku orang KL pun..hahaha..aku memang tak biase dengan aktiviti meredah semak samun ni..sebab selalunye mak aku bukan bagi pun buat..dia je nak buat dengan bapak aku..jadinye..tak kisah lah aku duduk Felda pun tapi aku memang tak biase aktiviti macam ni..=p


Ni untuk hari Sabtu je..hari Ahad aku tidur bangun lambat sebab mak mentua pun tak ade, dia pergi tidur dekat rumah mak biras aku sebab mak dia meninggal..En.Suami panggil ajak pergi kutip durian lagi, aku buat tak tau je..malas lah nak gatal-gatal lagi..hikhik

Rambutan tak masak lagi, pulasan ade masak sikit..
duku, manggis pun tak masak lagi..

Sekian aktiviti dikampung En. Suami...

Malynn:)

No comments:

Post a Comment