Followers

Wednesday, May 23, 2012

PPUM - 1st Check Up

15th May hari tu pergi check up dekat PPUM sambil follow up untuk bleeding tu sekali..
Sepatutnya kena ada dekat sana sebelum pukul 8am tapi since peak hour orang semua nak pergi kerja, jalan jammed sangat..dalam 8.10am baru sampai..terus ambil no. tekan  butang J untuk pendaftaran baru..

Setelah nombor dipanggil, serahkan borang pendaftaran, IC, IC husband (copy pun boleh) dan rekod-rekod pemeriksaan terdahulu kalau check up dekat tempat lain serta RM31 untuk doktor bukan pakar dan RM41 untuk doktor pakar..aku bayar RM31 je..
Lepas tu, pergi kaunter pembayaran dekat lobi dan bayar RM500 untuk booking bersalin nanti..

Ruang menunggu B

Kemudian ke seksyen sebelah, dia ada bagi no. giliran baru..ni untuk check up dengan doktor pulak..
Tapi sebelum tu, mother to be yang baru ni disuruh dengar ceramah penyusuan ibu sebab PPUM ini hospital rakan bayi..jadinya, formula milk is not allowed in the hospital ok..

Dah settled tu, aku pergi ambil berat, tinggi, blood pressure, urine test dan kena minum air gula..
Melalui pengalaman kawan-kawan aku, minum air gula ni adalah satu azab..boleh sampai pening-pening..
Dan sebab aku dah baca kat internet yang PPUM ni memang wajib minum air gula, aku dah siap-siap puasa dari malam sampai la turn minum air gula tu..dan nasib baik dia bagi air gula ada rasa Orange..so, tak la azab mana..ok je aku minum..dah siap tu, tunggu sejam..tak boleh makan dan minum tapi minum air kosong boleh..

Bilik Doktor - ada 10 bilik doktor

Jadi sementara tu, aku tunggu turn untuk jumpa doktor..nasib dapat female doktor Chinese..cakap la masalah aku semua..dia masukkan apa ntah alat kat bawah tu nak check dinding uterus..dia cakap tak ada apa..just keputihan je banyak yang boleh menyebabkan kadang-kadang dinding uterus tu effected sekali dan keluar darah sikit..don't worry..
Ok, selamat..alhamdulillah..

Dia just bagi vitamin tambahan dan juga MC untuk hari tu..bagus lah doktor dan nurse dekat sini..semua mesra-mesra..hikhik

Next appointment 3 minggu dari tarikh datang 1st check up tu..
Sebelum balik tu, kena pergi ambil darah..result next appointment kot baru dapat..

Malynn:)

No comments:

Post a Comment