Followers

Wednesday, January 15, 2014

Adam 1 1/2 Tahun


6hb Jan 2014 hari tu Adam dah cukup umur setahun 6 bulan..
Dan dah diinject untuk last injection..
Lepas ni dah tak ada dah injection sampai umur berapa ntah..aku pun dah lupa..

Sebelum tu, bulan 12 dia kan admitted dekat hospital sebab pneumonia..
So, dia kurus sangat..
Masa check up hari tu alhamdulillah berat dia dah naik..9.5kg..tinggi 77cm..
Adam tak pernah berat lebih dari 9kg ye..so aku happy sangat..
Selera pun bertambah baik..lepas makan yogurt still boleh makan nasik ayam..kacang..kit kat..
Pastu susu..

At his age now, dia able to understand apa yang kita cakap..
Macam kalau aku marah, dia sedih dan merajuk..
Kalau aku suruh buang sampah, dia tahu kat mana nak buang..
Suruh tutup pintu pun pandai..
Lepas ni aku nak ajar dia sapu sampai and mop rumah pulak..hihi
Nak salin baju, tukar pampers pun menurut kata..tapi kena talk nicely la..baru dia nak layan..
Macam kadang-kadang malam dia nak susu, selalu dia akan nangis sampai la susu siap..
Tapi sekarang aku cakap "Adam tunggu kejap..mama nak wash bottle first then mama will prepare susu for you"..wah cakap orang putih pukul 4 pagi kan..hahaha..
Dia pun tunggu jelah sampai susu siap..then tidur balik..
Masa tengok kartun dekat IPad pun boleh ketawa sorang-sorang..padahal kartun tu kartun Pocoyo bahasa Sepanyol..boleh???

Lagi perkataan yang Adam boleh cakap macam mama..ayah..opah..tata..atuh (jatuh)..su (susu)..tu..nak..
Tu je kot..yang lain dia bebel bahasa baby la kan..

Tapi yang aku stress ni bila orang tanya anak ko berapa tahun??..ha..tak pandai cakap lagi???..

What do you expect?..budak umur setahun setengah dah boleh cakap "mama, adam nak nasik tomato" ke?

Ni anak aku yang pertama..aku tak ada reference..kecuali Google lah kan..
Dan apa aku boleh cakap setiap anak berbeza..aku nak dia take his own sweet time..tak nak stress..
Sebab nanti dia dah sekolah lagi stress nak dapat A..nak dapat no.1..nak masuk MRSM semua..
Kalau dia tak dapat semua tu nanti dia dipulaukan pulak kan..masa tu baru dia akan di"stress"kan..
Jadi sementara baby ni, biarlah dia enjoy..

Apa-apa pun stage macam ni memang best sangat..
Adam akan buat aku tersenyum most of the time..
Perangai spontaneous dia memang mencuit hati..
Now naik kereta pun dia dah nak duduk belakang sorang-sorang..pastu buat muka berlagak macam dah besar sangat..
Cepat betul masa berlalu..i'm gonna miss this moment..

-Malynn-

No comments:

Post a Comment