Followers

Monday, May 27, 2013

'Me' Time @ Bali - Day 1

Plan untuk ke Bali ni dirancang pada bulan 1 tahun ni..mula-mula aku ingat nak pergi sorang je tapi tak berani..

Kebetulan kawan aku cakap dia nak pergi jugak..masa tu Air Asia ada promotion tapi sebab tak tahu nak pergi bila dan asyik lah nak cari the best price, last-last promotion price pun tak dapat..dan decide pergi 21-23hb Mei 2013 walaupun kalau boleh aku nak pergi masa birthday aku..tapi tak ada rezeki..
Tapi aku jugak kena considerkan Adam sebab dia kena tinggal dengan Opah dia..jadinya time tu adik aku pun cuti sem..jadi ok lah ada sorang lagi tolong jaga Adam..

So, tiket masa tarikh ni lebih kurang RM360+++..

Flight pukul 10 lebih, Abu hantar pergi LCCT..tak ada delay..alhamdulillah so far aku naik Air Asia tak pernah lagi ada flight delay or cancelled..semua ok dan smooth..so, aku tak ada nak complain apa..cuma jalan jauh nak pergi dekat flight dan upon arrival tu memang tak sesuai sangat kalau bawak baby dan orang tua..Eh, perjalanan ke Bali mengambil masa dalam 3jam tapi aku hari tu 2 jam lebih dah sampai..

Sebelum pergi Bali ni, kitaorang dah siap-siap ambil supir untuk bawak kitaorang jalan-jalan masa di Bali nanti..sebab aku tak berani nak gamble sebab tak pernah sampai..pakej aku ambil dari Pak Ismie, tapi Mas Arip yang bawak kitaorang..no. tel dia ni: +62817556488 ..kalau google pun boleh jumpa tour dari Pak Ismie ni..dah terkenal di kalangan blogger Malaysia..dia orang Islam..jadi, senang lah nak makan..selamat sikit sebab kat Bali mostly Hindu dan Babi Guling memang merata-rata..diaorang pun kalau nampak orang Malaysia selamba je bagi salam..harga package untuk 3 hari ialah Rp 395k..kereta adalah Avanza..kalau pergi ramai-ramai lagi jimat sebab harga still sama..

Kami sampai dalam pukul 2pm macam tu..tiada perbezaan waktu antara Malaysia & Bali..
Terus check in hotel dekat Kuta..lebih kurang 15minit je dari airport..Hotel Bakung Sari..
Hotel ni aku book melalui Agoda.com..ada promotion..untuk twin sharing w/ breakfast dapat RM86++/malam..ramai orang Malaysia duduk sini..nak pergi jalan-jalan kat Pantai Kuta pun dekat..

Bilik dia besar

Ada swimming pool lagi

Balkoni pun ada

Lepas check in dan solat jamak, terus keluar balik sebab nak pergi Uluwatu..perjalanan dalam sejam lebih dari Kuta..sampai sana dalam pukul 4.30pm..

Pergi jalan-jalan dekat situ dan ready for Kecak Dance show..nak masuk Uluwatu tu kena bayar Rp 20k dan untuk Kecak Dance Rp 70k ...lebih kurang RM35.00..

Ni dekat Padang-Padang
Tempat surfing

Kena ikat kain dekat pinggang

Uluwatu

Nampak je ni aku rasa nak menangis sebab dapat sampai sini..
selalu berangan je..kalau sampai Mekah tak tahu lah reaction aku macam mana..

Tiket Kecak Dance

Sementara menunggu show

Kecak Dance

Ramai sangat pelancong masa ni..orang Jepun, Perancis, India, Cina dan macam-macam lagi lah..yang bestnye tour guide diaorang semua speaking bahasa diaorang..jadinya tak ada communication problem..dan aku ada sembang dengan orang kat situ, memang kat sekolah diaorang ada ajar Bahasa-Bahasa ni..

Kecak Dance start pukul 6pm..just nice sebab boleh tengok sunset sebelum show bermula..sebab tempat duduk audience memang mengadap laut..kalau nak tahu pasal jalan cerita Kecak Dance, nanti dia ada bagi story line masa masuk tu..pasal Dewa Dewi la..

Habis je Kecak Dance, terus keluar cepat-cepat sebab nak pergi makan dekat Jimbaran..
Patut pergi Jimbaran ni masa sunset..kami pergi dah gelap gulita dah..walaupun waktu sama tapi kat Bali cepat malam..pukul 7pm dah macam pukul 9pm..

Depan restoran

Ikan Kerapu Bakar, Sotong Bakar
Didatangkan sekali dengan nasi putih, sayur kangkung, sambal 4 jenis..
Air order pineapple and fresh orange...
Kalau 3 orang makan pun nice..sebab portion besar

Total bill
Dalam RM140.00
Service Tax is 21% ok..

Kami makan dekat Blue Ocean..tengah duduk dan baru nak makan mengadap laut, tetiba gerimis..terus lah suruh orang tu angkat semua masuk dalam kedai..tak ada lah nak makan mengadap laut semua..
Makan kat sini sampai kenyang..lepas tu terus balik hotel..dan singgah Mini Mart sebab nak beli air..

Aku beli Nescafe French Vanilla & Caramelicious sebab tak ada kat Malaysia..
dua-dua sedap tapi Capucini tu aku beli 2nd day, tak sedap..

Sampai hotel, mandi, solat dan tidur..esok sambung lagi...