Followers

Monday, June 28, 2010

DURIAN


Tajuk hari ni aku dapat mase dengar radio tadi..diaorang buat topik durian..kenangan bersama durian..
Aku pun ada gak kenangan bersama durian tapi tak la aku nak gi telefon kat radio kan..hihi..

Ok, mase aku kecik2..bapak aku ada dusun buah2an la kat Kampung Gajah..sebab ada nye dusun ni adalah kalau orang2 dulu, bagi diaorang kalau ada dusun tu kire kaya la..banyak tanah, banyak harta..
So, bapak aku pun banyak la beli tanah kat kampung..

Apa yang bestnye bile ade dusun ni ialah, bila tiba musim buah..macam musim buah durian, tambah lak ada buah manggis sekali..bapak aku & abang2 aku akan balik kampung..diaorang akan buat dangau/pondok la..sorry kadang2 bahasa perak ni aku tau cakap je tapi tak tau nak eja..haha..Siap ada tilam, bantal..tempat air..cam main pondok2..

Sebabnye kene ada dangau ni ialah bile malam2 kiteorg akan gi situ & tido kat dangau ni nak tunggu durian luruh...yang excited abang2 aku la..bile bunyi durian luruh je, terus gi cari dalam gelap gelite tu..& alhamdulillah takde seorg pun dari diaorg dihempap durian..hihi..
Syok gak, takde TV..just menghabis waktu malam berborak2 sambil menunggu durian..

Pastu kat dusun tu lak, ade macam2 pokok durian yang diberi name ikut lokasi dia tumbuh..dan spesis kot..ada satu tu, namenye durian atas kubur sebab kat bawahnye ada kubur lame..selambe je kiteorg lalu kat situ..tak takut pun..kubur mase zaman jepun kot..

Aku dapat la merase dalam 2x tido kat dangau ni..bile abang2 atau bapak aku dah kutip durian, balik kat dangau tu terus belah & makan..yummy2..
Dan sebab lain kene tunggu durian ni, mase zaman aku kecik2 dulu..durian ni kirenye ade pada musim buah je tak macam sekarang, bile2 je ade kat supermarket..
So, bile camtu..kiteorg takut ade orang curi durian2 tu kalo tak tunggu..tak percaya??
Betul, zaman tu mencuri durian adalah aktiviti yang adventures kot..dan sape ade dusun time ni boleh buat duit kaw2..lepas penat tunggu durian waktu malam, siang diaorang akan gi kat tepi2 jalan jual durian ni...

Tapi sekarang ni, bapak aku dah jual dah dusun2 tu...abang2 aku pun semua taknak mengulang ke kampung..bapak aku pun dah tak larat..so, bapak aku jual..lagipun sekarang ni kalo nak makan buah2..kat pasar malam pun dah banyak jual..tak yah susah2..nak tunggu durian, tido kat dangau, kene gigit nyamuk, kene panjat pokok manggis or langsat..sekarang yang penting kene ade duit je..kiteorg pun tak excited nak makan durian cam dulu..sebab pening la..sakit kepala la..sampai mak kiteorg pun kecewa dengan perangai kiteorg ni bile tibe musim buah..
Aku rase kalo cara nak dapat buah2 tu same macam dulu, penuh adventure, mungkin kiteorg lebih menghargai buah2 tu untuk dimakan..

Apa pun, kenangan kat kampung tu best sangat..pure kampung..compare sekarang kat Felda, tak la kampung sangat..

Malynn:)

No comments:

Post a Comment