Followers

Tuesday, June 1, 2010

Subsidi Ditarik Balik

Sebenarnye aku adalah sorang yang tak amik kisah pasal ape nak jadi dengan negara Malaysia ni..

Tapi ade topik terbaru pasal Subsidi yang akan ditarik balik oleh kerajaan untuk mengelakkan Malaysia daripda jadi bankrup pada tahun 2019 adalah menarik perhatian aku..

Yang ni memang aku tak setuju..sebab hidup sekarang ni pun dah high maintenance ni kan pulak kalo semua subsidi tu ditarik balik..

Kawan aku pun cakap "kite ni makan lunch pun dah RM 5 lebih, tak masuk dinner semua lagi"..

Tengok!!!

Macam isu gula dulu, harga gula naik pastu Menteri cakap kurangkan la makan gula..senang je cakap kan..

Kalo minyak naik harga lak, adakah menteri akan cakap kurangkan la pakai minyak..kite letak air je kat kete kite tu ye..

Pastu nanti tol naik (nasib aku gi keje takde tol)..mesti akan banyak alasan diberikan oleh pengguna kepada keluarga di kampung kalo diaorg tak dapat nak balik kampung selalu..

Contohnye:

"Sorry mak, tol mahal sgt..tak worth it nak balik kampung..saya balik kampung 2x setahun je lah ye.."

dan tak mustahil satu hari nanti, KL akan penuh mase raya sebab semua orang tak nak balik kampung..

Haa..bile barang keperluan naik harga..mesti harga makanan naik jugak..tambah2 nak puase & raya ni..

Mungkin aku dah kene start bawak bekal balik..& makan benda basic2 je..

Semalam jugak aku & ofismate aku berdiskusi pasal ni..

Nampak gayanye harapan nak beli rumah memang terkubur jelah camni..

Aku nak komen lebih2 pasal hal ni, aku tka de ilmu mengenai ekonomi ni..

Tapi bile kat berita kelmarin ade seorang Professor ni dari univesiti apa ntah tapi kat oversea (dia orang Malaysia) cakap isu Malaysia akan bankrup pada 2019 adalah sesuatu yang dramatik adalah betul kot..
Sebab dia cakap ekonomi Malaysia ni kukuh lagi..

Ntah la..biar la menteri2 je yang decide..kalo rakyat bagi pandangan cam aku ni pun, diaorang bukan nak dengar or amik port..pendapat rakyat hanya umpama angin lalu je bagi diaorg..

Ape yang penting, yang kaya makin kaya..yang sederhana macam tu je..yang miskin lak makin merana..

Dan nanti isu ni akan dipolitikkan..BN kate camni..PKR kate camtu..semua nak dipolitik kan..bosan tol...

Malynn:)

No comments:

Post a Comment